O czym trzeba pamiętać dobierając opony do auta? Czego z pewnością nie robić

Wiele samochodów jest fabrycznie dostosowana do zużywania więcej niż jednego rozmiaru opon. Praktycznie w większości przypadków możliwych do użycia opcji jest znacznie więcej, co nie znaczy, że przy wyborze ogumiania zachodzi dowolność i że każda zmiana jak najlepiej wpłynie na komfort i bezpieczeństwo.

Opony samochodowe

Autor: Automobile Italia
Źródło: http://www.flickr.com
Od czasu do czasu może się wydawać, że chęć zmiany rozmiaru opon podyktowana jest małą dostępnością albo znaczną ceną opon w rzadszym rozmiarze. Tego typu zmiany (należy je jednak skonsultować z fachowcem) powodują bez wątpienia mniejsze lub większe zmiany charakterystyki auta.

Wyższy profil opony jest związany z poprawą komfortu, ale niższą stabilnością samochodu na szybko pokonywanych zakrętach; węższe opony mogą powodować nieco znaczniejszą drogę hamowania, ale np. przyjemniejsze prowadzenie auta w koleinach w czasie deszczu.

Wybierając opony, warto pamiętać o tak zwanych indeksach nośności i prędkości. Jeżeli opona jest opisana 195/65 R15 91H, to: „195” oznacza szerokość opony (zestaw naprawczy do opon Aircom) w milimetrach, „65” to profil opony, „15” to średnica osadzenia, „91” to indeks nośności, a „H” to indeks prędkości. Indeksy nośności i prędkości są ze sobą ściśle związane: indeks nośności może określać największe obciążenie opony (w tym przypadku 615 kg) przy prędkości wskazanej indeksem prędkości (w naszym przypadku H = 210 km/h). Z kolei indeks prędkości określa maksymalną dopuszczalną prędkość jazdy przy obciążeniu pokazywanym przez indeks nośności. Nowe opony

Kombinacja tych dwóch parametrów to nic więcej jak wyznaczenie wytrzymałości opony na przeciążenia które wynikają z obciążenia i prędkości jazdy.

Masz ochotę poznać więcej szczegółów na ten interesujący temat? Zatem ten artykuł doczytaj również (https://www.hurtopony.pl/opony-do-samochodu/audi/a8) nową witrynę pod tym linkiem.

Każdy producent auta określa minimalne wymagania w tej sprawie, więc trzeba się ich trzymać.

Zdecydowanie nie warto nabywać opon z indeksem prędkości „V” (do 240 km/h), jeżeli nasze auto wymaga opon o indeksie prędkości „T” (do 190 km/h). Opony o wysokim indeksie prędkości są bardziej czułe na działanie niskich temperatur, mogą być też trochę sztywniejsze od opon o niskim indeksie. W sumie, najlepiej, jeśli nabywając opony, dobieramy jeden z rozmiarów polecanych przez producenta samochodu. Wszelkie odstępstwa, chociaż często możliwe, mogą mieć wpływ na zachowywanie się samochodu. Wymieniając rozmiar opon, robimy to na własną odpowiedzialność.