Który rodzaj reklamy sprawdza się najlepiej? Jak sprawują się reklamy tradycyjne i internetowe? Które są bardziej obiecujące?

Ostatnie 25 lat gospodarczych przemian nie tylko przeistoczyło naszą gospodarkę z centralnie planowanej na wolnorynkową, ale także zmieniło nasze otoczenie. Jako potwierdzenie wolności niezwykle szybko rozpoczęła przejmować przestrzeń reklama zewnętrzna. Wielokolorowy szyld, pięknie świecący neon czy wielki billboard, stały się koniecznym atrybutem naszego krajobrazu.

billboardy

Autor: Broadway Tour
Źródło: http://www.flickr.com
Ale czy reklama zewnętrzna jest skuteczna? Niestety, nie zawsze. Choć spoglądając na ich natłok w polskich miastach możemy przyznać „skoro jest ich tak dużo, to z pewnością działają”. Oczywiście reklama zewnętrzna (Medas Media) ma spory zakres działania. Jest on tym lepszy im mniej jest podobnych reklam w jej najbliższym otoczeniu. Innymi słowy im mniej reklam tym są one bardziej skuteczne. Pewien amerykański (zobacz złoty włącznik światła) uniwersytet przeprowadził badania nad możliwością ludzkiej percepcji bodźców reklamowych w najbliższym środowisku. Z wyników wyszło, iż przy określonym natężeniu przestajemy właściwie zwracać uwagę na reklamę zewnętrzną. Dodatkowo, skuteczność tego nośnika obniża też inne formy reklamy.

Te wyniki jednakowoż przynoszą wiele dobrego dla twórców takich reklam. Otóż, nie chodzi tylko o to, ażeby reklama powstała. Ważne jest także jaki będziemy mieli na nią pomysł i w którym miejscu będzie ukazywana. To niezwykle istotne, bo w przestrzeni miejskiej mamy do czynienia z wielką liczbą reklam (dużo więcej przeczytasz na tej stronie) , jakie nie dość, że nic nie wnoszą do przekazu reklamowego, to także mogą stać się nawet irytujące. Dlatego tak ważne jest, że jak zamawiamy reklamę zewnętrzną powinniśmy jak najbardziej przemyśleć, co chcemy pokazać i w jaki sposób. Jaka reklama jest jeszcze skuteczna?

billboard

Autor: Elliott Brown
Źródło: http://www.flickr.com
Dobra reklama to też tak zwana „poczta pantoflowa” z angielskiego trendsetting. Najczęściej dokonujemy zakupów wspierać się czyjąś opinią czy to autorytetu w danej dziedzinie, czy też opinią znajomego. Badania pokazały, iż przed większym zakupem prawie osiemdziesiąt procent osób konsultuje swoją postanowienia, z osobami którym ufają. Tak więc najkorzystniejsza reklama to po prostu szczęśliwy klient, który swoją opinie jest w stanie przekazać pozostałym i w ten sposób zbudować grupę odbiorców i niezmienne dochody. Pamiętajmy o tym planując kolejne kampanie. Na sukces składa się bowiem wiele wytycznych, o których powinniśmy pamiętać.